Mladá kamera Uničov 2022 – 48. ročník filmařské soutěže autorů do 30 let

 

Městské kino v Uničově hostilo ve dnech 17.-19. března 48. ročník Mladé kamery, tradičního setkání mladých filmařů z České republiky i ze zahraničí. Oproti předešlému ročníku byl tentokrát zájem filmařů neobvykle velký: přihlásili 167 filmů o celkové stopáži přesahující 34 hodin promítacího času. Do samotné soutěžní přehlídky jich bylo zařazeno „symbolických“ 48. 

Nejpočetněji byly v soutěži zastoupeny hrané filmy, jejichž tematický záběr byl velmi široký: od humorných hříček až po vážně laděné snímky vybízející k zamyšlení nad nejrůznějšími okolnostmi našich životů. V některých filmech se objevila aktuální témata (Pan trenér), jiné oživily historická traumata (Teuner) či daly prostor pro poetickou úvahu (Modř a červeň).  

Animovaná díla byla zastoupena osmi filmy, dalších šest snímků patřilo k dokumentárnímu žánru, nechyběly ani filmy experimentální a hudební. Několik snímků přihlásili také zahraniční tvůrci.

„Téměř devět hodin soutěžních projekcí jsme rozdělili do pěti bloků. V přestávkách mezi nimi probíhaly rozborové semináře, na nichž porotci debatovali s diváky a tvůrci o promítnutých filmech,“ uvedl ředitel soutěže Vojta Janoušek.

V porotě soutěže letos zasedli Martin Čihák, střihač a pedagog FAMU, Miloš Henkrich, dramaturg festivalu BRNO16, studentka filmové vědy Yana Kadurina a také dlouholetý příznivec a spoluorganizátor Mladé kamery Aleš Odehnal.

Součástí festivalového programu byla též přednáška Tomáše Hubáčka o vývoji české amatérské animace. Její tvůrci nebyli svázáni podmínkami výrobních studií či dohledem cenzury, a tak mohli točit skutečně svobodně. Některé snímky, bohaté na společensky kritické náměty i na originální výtvarné nápady, mohli návštěvníci přímo zhlédnout v rámci přednášky.

Uničovská soutěžní přehlídka vyvrcholila v sobotu večer slavnostním vyhlášením výsledků. Hlavní cenu získala Barbora Kučeriková za film Obraz muža na červenom kresle v jesennej krajine. Tento krátkometrážní hraný film poeticky zpracovává příběh mladého umělce uzavřeného v jeho ateliéru, který v touze vymanit se ze své samoty překračuje hranice reality. Divácká přízeň patřila experimentálnímu filmu Alana Sýse Chtěl bych najít komfort v jakýkoliv situaci.

 

Hodnocení poroty

Porota ocenila snahu mladých filmařů vytvořit smysluplné dílo a nebát se ho prezentovat na soutěži, obhajovat a vést o něm veřejnou rozpravu nad obsahem i použitými výrazovými prostředky. Dále konstatuje trvale vysokou úroveň snímků. Jeden z dominantních rysů letošní Mladé kamery byla výrazná stylizace s převažující dominancí černobílého obrazu doplněného o významotvorné barevné akcenty. 

Soutěžní filmy se vyznačovaly širokou pestrostí tematickou i žánrovou. S radostí jsme uvítali výrazné zastoupení autorek.

Porota s politováním konstatuje absenci slovenských filmařů a filmařek, kteří byli vždy ozdobou Mladé kamery, stejně tak porota postrádala výraznější zastoupení autorů do patnácti let.

Hledíme vstříc nadcházejícím ročníkům Mladé kamery. Nechť vás duch tvůrčí svobody, odvahy a rozhodnosti provází i nadále!